بهارسمنان
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


فروردین 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31




سوره الإسراء وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا [80] بگو: اى پروردگار من، مرا به راستى و نيكويى داخل كن و به راستى و نيكويى بيرون بر، و مرا از جانب خود پيروزى و يارى عطا كن.



جستجو








کاربران آنلاین

  • گلپونه
  • زینت
  • سمیه صالحی






  • آمار

  • امروز: 913
  • دیروز: 614
  • 7 روز قبل: 2894
  • 1 ماه قبل: 8635
  • کل بازدیدها: 366493





  • وبلاگ های من





    رتبه





      امیدوارم سال خوبی داشته باشید   ...

    همه به شما می‌گویند :

    امیدوارم سال خوبی داشته باشید
    ولی من می گویم :
    امیدوارم سال خوبی را برای خودتان خلق کنید !
    به فکر آمدن روزهای خوب نباشید ؛ آنها نخواهند آمد …
    به فکر ساختن باشید ؛
    روزهای خوب را باید ساخت !

    روزهای پیش رویتان بی نظیر…

    موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-01-07] [ 09:27:00 ب.ظ ]





      معنای ماه های قمری   ...

    ?????????
    معانی الشهور القمریّة
    1️⃣محرَّم : سُمّی بذلک لأنّ العرب قبل الإسلام حرّموا القتال فیه .
    2️⃣صفر : سُمّی بذلک لأنّ دیارالعرب کانت تَصفرُ فیه أی تخلو من أهلها ؛ لخروجهم فیه منها لیبحثوا عن الطعام والکلأ و یُسافروا هَرَبا من حَرّ الصَّیف .
    3️⃣ربیع الأوّل : سُمّی بذلک لأنّ تسمیته جاءت فی الربیع فلزمه ذلک الاسم .
    4️⃣ربیع الآخر : سُمّی بذلک لأنّ تسمیته جاءت فی الربیع أیضا فلزمه ذلک الاسم ، و یقال فیه « ربیع الآخر » و لا یقال « ربیع الثانی » لأنّ الثانی یوحی بوجود ثالث ، بینما لا یوجد غیر ربیعین .
    5️⃣جمادَی الأولی : سُمّی بذلک لأنّ تسمیته جاءت فی الشتاء ، حیث یتجمّدُ الماء فلزمه ذلک الاسم .
    6️⃣جمادَی الآخرة : سُمّی بذلک لأنّ تسمیته جاءت فی الشتاء أیضا ، فلزمه ذلک الاسم . و یقال فیه «جمادی الآخرة » و لا یقال « جمادی الثانیة » لأنّ الثانیة توحی بوجود ثالثة ، بینما لا یوجد إلّا جُمادیان .
    7️⃣رجب : سُمّی بذلک لأنّ العرب کانوا یعظّمونه بترک القتال فیه ، یقال : رجب الشیء أی هابَه وعظّمه .
    8️⃣شعبان : سُمّی بذلک لأنّ العرب کانوا یتشعّبُون فیه أی یتفرّقون للحرب و الإغارة بعد قعودهم فی شهر رجب .
    9️⃣رمَضان : سُمّی بذلک اشتقاقا من الرَّمضاء ، حیث کانت الفترة التی سُمّیت به شدیدة الحرّ ؛ یقال رمضت الحجارة … إذا سَخَنت بتأثیر الشمس .
    ?شوّال : سمّی بذلک لأنّ تسمیته جاءت فی فترة تشوّلت فیها ألبان الإبل « أی : نقصت و جفّ لبنها ».
    1️⃣1️⃣ذو القِعدة : سُمّی بذلک لأنّ العرب کانوا یقعُدون فیه عن الحرب و القتال علی اعتباره من الأشهُر الحُرُم.
    2️⃣1️⃣ذو الحِجّة : سُمّی بذلک لأنّ العرب عرفوا الحج و زیارة الکعبة فی هذا الشهر .

    موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



     [ 09:26:00 ب.ظ ]





      آداب میهمانی چیست؟   ...

    ? آداب مهمانی
    ?در مثل های زیبای فارسی است که: «رسیده، رسیده خورد»، یا اینکه: «مهمان، هر که باشد، در خانه هر چه باشد». 1

    ?چیزی به نام «حفظ آبرو» یا «حیثیت»، برای برخی چنان تکلف آور و مشقت بار است که برای آن خود را به زحمت های بسیار دچار می کنند و به هر قیمتی شده از مهمان پذیرایی می کنند، مبادا که آبرویشان برود. البته توقعات نابجای برخی مهمانان هم در این مساله دخالت دارد.

    ? رفت و آمدهای هزینه ساز و خرج تراش و تکلف آور، سبب کاهش دید و بازدیدها و مهمانی ها و موجب قطع رابطه ها یا کاهش و سردی آن می گردد.

    ? درسی از امیر مؤمنان علیه السلام بیاموزیم:
    مردی حضرت علی علیه السلام را به خانه دعوت کرد. حضرت فرمود: به سه شرط می آیم. آن مرد پرسید: آن شرایط چیست ؟ امام پاسخ داد:
    ✔️یکی اینکه از بیرون خانه چیزی برایم تهیه نکنی.
    ✔️دوم آنکه آنچه را در خانه داری، پنهان و ذخیره نسازی (هر چه داری بیاوری).
    ✔️سوم آنکه به خانواده ات اجحاف و فشار وارد نیاوری.

    مرد گفت: باشد، می پذیرم.
    حضرت قبول کرد و مهمان خانه او شد. 2

    ?این حدیث، درسهای عظیم و نکات ظریفی را بیان می کند. بعضی ها به خانواده و همسر خویش زحمت بسیار می دهند و تهیه بساط و مواد یک سفره و پخت و پز را به او تحمیل می کنند تا یک مهمانی آبرومند برپا شود. زحمتش را خانم می کشد، ولی پزش را آقا می دهد. این نوعی ستم به خانواده است و روا نیست که از سوی مرد انجام گیرد.

    ?در مهمانی رفتن، هم مهمان نباید متوقع باشد که برای او چنین و چنان کنند و به «ماحضر» - هر چه که موجود است - قانع باشد، و هم صاحبخانه خرجی را بر خود و رنجی را بر عیال، تحمیل نکند.

    ?رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: «مهمان تا دو شب مورد اکرام و پذیرایی قرار می گیرد. اگر شب سوم فرا رسید، دیگر او از اهل خانه محسوب می شود، هر چه که بود، می خورد.» 3

    ?نیز از آن حضرت روایت است:
    «به خانه دیگری چنان وارد نشوید و مهمانی نروید که چیزی نداشته باشند تا خرج و انفاق کنند.» 4
    این برای حفظ آبرو و عزت صاحبخانه است که نزد مهمان شرمنده و سرافکنده نشود.

    ?در ضرب المثل های فارسی است که: «مهمان دیروقت (یا: ناخوانده) خرجش به پای خودش است.»


    1. امثال و حکم، دهخدا، ج 4، کلمه مهمان
    2. بحارالانوار (چاپ بیروت)، ج 72، ص 451، حدیث 4
    3. وسائل الشیعه، ج 16، ص 456
    4. وسائل الشیعه، ج 16، ص 456

    موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



     [ 09:24:00 ب.ظ ]





      مدیریت سفر گروهی   ...

    مدارا:
    ? رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم) مى‌فرماید:
    ? کسى که با همسفر خود بیشتر مدارا کند، پاداشش بیشتر و نزد خدا محبوب‌تر است.

    ? به نقل امام صادق (علیه السلام)، لقمان به پسرش گفت:
    ? اى پسرم! جز در نافرمانى خدا با همسفران خود موافق و همدل باش.

    ? امام صادق (علیه السلام) فرمود:
    ? خوش‌اخلاقى و خوش‌مشربى با همسفران و فرونشاندن خشم از آداب سفر است.

    ? امیرمؤمنان (علیه السلام) با مردى غیر مسلمان همسفر شد. وى پرسید: اى بندهٔ خدا! کجا مى‌روى؟ پاسخ داد: به کوفه مى‌روم. چون به دو راهى رسیدند و مسیر ذمّى جدا شد، امیرمؤمنان (علیه السلام) در پى او رفت. ذمّى گفت: چرا با من مى‌آیى؟ آن حضرت فرمود: این از آداب خوب همسفرى است که چون انسان از همسفر خود جدا مى‌شود، اندکى وى را مشایعت و بدرقه کند. پیامبر ما این‌گونه امر فرموده است. ذمّى پرسید، آیا همین‌گونه فرمود؟ امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: بلى. ذمّى گفت: به راستى پیروان او به جهت رفتار کریمانهٔ او از وى پیروى کردند؛ پس من تو را گواه مى‌گیرم که پیرو دین تو هستم، آنگاه ذمّى با شناختن امیرمؤمنان (علیه السلام) اسلام آورد.

    ? #مفاتیح_الحیات

    موضوعات: براي همه  لینک ثابت



     [ 12:59:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    سوره الإسراء وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا [80] بگو: اى پروردگار من، مرا به راستى و نيكويى داخل كن و به راستى و نيكويى بيرون بر، و مرا از جانب خود پيروزى و يارى عطا كن.