#آیت_الله_جوادی_آملی

?حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید:

?«صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَالْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَالاِْحْتِمالُ قَبْرُ العُيُوبِ. الْمُسَالَمَةُ خَبْءُ الْعُيُوبِ، وَمَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ»؛

?سينه شخص #عاقل‏ صندوق اسرار اوست و «خوشرویى‏» دام #محبت است و «تحمل ناراحتي‏ها» قبر #عيوب است، سؤال و پرسش وسيله پوشاندن عيبها است و آنكس كه از خود راضى‏ باشد خشمگين بر او زياد خواهد بود.

?حضرت در اینجا می فرماید سینه یک انسان عاقل صندوق رازهای اوست لذا این رازها را تنها برای افرادی بگویید که از آنها درس اخلاقی می گیرند. همچنین به ما توصیه شده است که صدر را باید مشروح کرد؛ «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» اما کلیدش باید به دست خود انسان باشد. کلید دل، زبان است در نتیجه نباید انسان هر جایی زبان باز کند و سخن بگوید.

?ما در #جامعه زندگی می کنیم و موجودی اجتماعی هستیم، بدون ارتباط با دیگران زندگی میسور نیست و از طرف دیگر ارتباط بدون پیوند قلبی سازنده نخواهد بود در نتیجه برای اینکه شما دوست دیگران باشید و دیگران دوست شما باشند «وَالْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ»، گشاده رویی، تحمل و ادب آن توری است که در اقیانوس عظیم جامعه، دل های افراد را صید می کند.

? ما یک «محبت» داریم و یک «مودت»؛

?#مودت، پاک تر و منزه تر از #محبت و به عشق نزدیکتر است لذا در رابطه با اهل بیت علیهم السلام فرمود «قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی»، از طرف دیگر این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که شما پیروان قرآن و عترت باید دو اصل را رعایت کنید؛

?یک مودت داشته باشد و دوم اینکه مودت شما تنها در این خاندان استقرار داشته باشد چراکه دوستی به تنها مشکلی را حل نمی کند، دوستی اهل بیت(عليهم السلام) را بسیاری از افراد که شیعه نیز نیستند در دل دارند، اما مودت #یعنی تمام دوستی و دوستی تمام! و دیگر علائق نیز باید در این مسیر باشند.

? حضرت فرمود «وَالاِْحْتِمالُ قَبْرُ العُيُوبِ»؛ انسان اگر #تحمل داشته باشد، هم عیب دیگران را می پوشاند و هم عیب خود او پوشانده می ماند و آبرویش #حفظ می شود،

? در ادامه نیز می فرماید «وَمَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ»؛ کسی که از خودراضی است تحمل نقد و شنیدن #نقص خود را ندارد تا بتواند به آنها آگاه شود و خود را اصلاح کند لذا با همین #عیوب در جامعه ظاهر می شود و دشمنان فراوانی پیدا می کند.

?96-12-03
#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی

موضوعات: براي همه  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-12-08] [ 02:28:00 ب.ظ ]