نعمتی که خدا به تو داد ضایع نکن
درنامه وجود مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام) به حارث همدانی، حضرت فرمود:
?نعمتی که خدا به تو داد #ضایع نکن. بعضی از نعمت‌های #ظاهری است، بعضی #باطنی است مثلا خدا به کسی استعداد خوب می‌دهد، فرمود نعمتی که خدا به تو داد بشناس و آن نعمت را در جای خود صرف بکن. کسی که خدا به او استعداد داد تا فرصت فراگیری #علم دارد نباید به قصه و حرف‌های نادرست بپردازد.

#علم_و_عمل

?در همان‌جا فرمود مطلبی را که خواستی با #زبان یا #قلم بنویسی یا بگویی، تا تحقیق نکردی نگو و ننویس. فرمود مگر نه این است که انسان، #مرگ را می‌میراند و ابدی می‌شود، اگر موجود ابدی هستیم باید به فکر ابد باشیم و کالای ابد، #علم صائب و #عمل صالح است.

?حضرت فرمود فضایل اخلاقی خودت و بچه‌ها را مقدم بدار. این عیب ندارد که انسان قوم و خویش خود را در تربیت مقدم بدارد. اگر یک جا آتش گرفته آدم اول زن و بچه‌اش را #نجات می‌دهد، آتش #جهنم که نقد است.

#مرگ_انسان

?انسان که یک میلیارد یا دو میلیارد یا صد میلیارد سال زندگی نمی‌کند، انسان موجودی است ابدی، این ﴿خالدین فیها ابدا﴾ یعنی چه؟
? فرمود حارث! تو نمی‌پوسی بلکه تو از پوست به در می‌آیی، پس کار و فکر ابدی کن، و قرآن هم گفت اگر چیزی برای خدا نباشد، ابدی نیست و می‌پوسد.

#دوست_خوب

?فرمود چه حوزوی باشی چه دانشگاهی، یک #رفیق و #دوست خردمند انتخاب کن، با کسی که خوش‌فهم و خوش‌استعداد نیست و یک آدم ضعیف‌الرأی است و داعی ندارد، اگر #رفاقت کنی و رابطه دوستانه داشته باشی در حدّ عموم بد نیست که هر مسلمانی با مسلمان دیگر این‌چنین باشد، اما وقتی رفیق می‌گیرید باید #خوش‌استعداد باشد. رفیق را با رفیقش می‌شناسند.

?تا #مردم در صحنه‌اند #دین زنده است! اگر خدای ناکرده مردم در صحنه نباشند #رهبر علی بن ابیطالب هم باشد شکست قطعی است چه اینکه در صدر اسلام همین‌طور بود.

?فرمود اگر می‌خواهی در جایگاه خود بمانی،
▫️#مردم را محترم بشمارید،
▫️خواسته مردم را گرامی بدارید،
▫️با مردم باشید،
▫️ظاهر و باطنتان مردمی باشد،
▫️فرمود مبادا #غافل باشی، همیشه کارهایت را بررسی کن، چند لحظه‌ای در شب و روز تنها باش که من چه کردم.

#اجتماعی
#درس_اخلاق
#علم_و_عمل
#آیت_الله_جوادی_آملی

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-09-13] [ 06:06:00 ب.ظ ]