? همراهی با علی(علیهالسلام) سبب حقانیت شخص میشود، چنانکه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به #عمّار_یاسر که ملتزم علی(علیهالسلام) بود، فرمود: تو را گروه ستمگر خواهند کشت و تو با حق هستی و حق نیز با تو است. ای عمار! هنگامی که دیدی #حضرت_علی (علیهالسلام) راهی را میپیماید و دیگران در جهت مخالف او حرکت میکنند، تو با #علی(علیهالسلام) باش، زیرا او تو را در #ضلالت قرار نمیدهد و از #هدایت خارج نمیکند.[1]
? از ذیل این روایت روشن میشود که حقانیت عمارِ به دلیل همراهی او با حضرت علی (علیهالسلام) است، نه اینکه عمار در قبال امیر المؤمنین (علیه السلام) معیار مستقلی در حق باشد. در مظلومیت مظهر حق مولی علی (علیه السلام) همین بس که در #جنگ_صفّین حقانیت حضرتش را خواستند با کشته شدن عمار به دست سپاهیان #معاویه ثابت کنند.
♦️وقتی عمار یاسر در میدان جنگ صفّین #کشته شد، غوغای عجیبی در سپاه شامیان افتاد و آنها که با تبلیغات سوء #معاویه و #عمروعاص در حقانیت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) شک کرده بودند، به اشتباه خود پی بردند و عدهای دست از جنگ کشیدند. به همین دلیل، عمروعاص در ابتدا وجود عمار را در سپاه حضرت علی(علیهالسلام) #منکر شد و سپس کشته شدن او را رد کرد و در پی اثبات شهادت آن بزرگوار در صحنه جنگ، به توجیه و تأویل باطل روی آورد و گفت: عمار را علی(علیهالسلام) و یارانش کشتند که او را به همراه خود به صحنه کارزار آوردند.
?آری، آنگاه که حقانیت «مظهر حق» مورد تردید قرار گیرد، حقانیت شاگردان مکتب آن حضرت آسانتر مخدوش یا دست خوش تأویل و تفسیر ناحق میشود.
#شمیم_ولایت
?حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی
?شمیم ولایت - صفحه 435
[یکشنبه 1396-08-07] [ 10:41:00 ب.ظ ]