?با مردم طبق شاقولتان رفتار نکنید!

✍️#سیدمهدی_صدرالساداتی

✅یک روزی زراره و برادرش حمران آمدند پیش امام باقر ع، گفتند ما یک شاقولی داریم (از عقاید) که همه انسانها را با آن می‌سنجیم چه شیعه و چه غیر شیعه، اگر موافق آن شاقول بودند با آنها دوستی می‌کنیم و اگر موافق آن نبودند از آنها دوری و تبری می‌کنیم!
امام باقر علیه السلام فرمود: اینطور که گفتید پس کلام خدا چه می‌شود؟ آنها که در قرآن به عنوان “المستضعفین من الرجال و النساء” نامیده شدند چه می‌شوند؟ پس “المرجون لامرالله” چه می‌شوند؟ پس کجایند “الذین خلطوا عملا صالحا…” ؟ پس کجایند: “اصحاب اعراف” ؟ کجایند ” مؤلفة قلوبهم”
(کافی ج2 ، ص 382)

✅ شاقول زراره و حمران درست بود، همانطور که در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام است که شاقول حمران، (عقایدش) شاقول درستی است، (معانی الاخبار ص 213) اما برخورد آنها با کسانیکه از این شاقول فاصله داشتند درست نبود، یعنی خب فرضا اینها عقایدشان غلط باشد، شما نباید فراموش کنید خیلی‌ها هم هستند که نتوانستند عقاید درست را پیدا کنند یا نشده است و باید اتفاقا به آنها لطف کرد …

✅ این روایت سند بسیار خوبی دارد و اگر آن را به بعضی آقایان نشان بدهید، تعجب می‌کنند و بسیار سخت‌شان است باور کنند که می‌شود به کسی که عقاید درست ندارد محبت کرد … راستش خود زراره می‌گوید، من با امام باقر ع در این موضوع آنقدر بحث کردم که صدای من و ایشان از بیرون خانه شنیده می‌شد! ( البته آن موقع جوانی بوده و یک لحظه کاتولیک‌تر از پاپ شده مثل خیلی از ما ها)

✅برای توضیح و تفسیر آیات مذکور در روایت، لیست آنها به ترتیب زیر است:
نساء / 98
توبه/ 106
توبه / 102
اعراف / 46
توبه/60

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-10-05] [ 07:31:00 ب.ظ ]