⭕️اگر انسان به کمتر از بار یابی لقاءالله تن دهد مغبون است

#آیت_الله_جوادی_آملی


?اینکه می‌بینید در هیچ جای قرآن به فرشته و غیر فرشته چنین خطابی نشده که تو به #لقاءالله می‌رسی، معلوم می‌شود این خصیصه در #انسان است و بازگشت ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾ این است که انسان می‌تواند به لقای الهی بار یابد و این برای همه انسان‌ها ست.

♦️اما اینکه لقای الهی درجات و مراتبی دارد مسئله دیگر است ولی انسان این توان را دارد که به لقای الهی بار یابد و اگر خود را به کمتر از این فروخت #مغبون شده است.

?لذا در دو روایت دارد که بدن شما و روح شما به اندازه بهشت می‌ارزد و اگر کمتر از بهشت فروختید ضرر کرده اید:«إنّ أبدانکم لیس لها ثمنٌ إلاّ الجنّة فلا تبیعوها بغیرها»،«لیس لأنفسکم ثمن الاّ الجنّة فلا تبیعوها الاّ بها»

♦️موحّدان #مواظب حرف‌هایشان هستند. #بندگی ‌ما باید در متن زندگی‌ مان باشد نه بندگی ما جدای از زندگی مان. آنهایی که می‌گویند: ﴿إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾ بندگی آنها در متن زندگی آنهاست و #هرگز زندگی‌شان جدای از بندگی نیست .
?یعنی #حیات جدای از دین نیست
?چه اینکه #سیاست جدای از دین نیست
? #فرهنگ جدای از دین نیست و مانند آن.

?بعضی‌ها به تعبیر قرآن از #حیوانات پَست‌ترند چرا که خیلی از حیوانات‌اند که قابل تربیت هستند؛ کدام سگ شکاری تربیت ‌شده است که در شکار خیانت کند؟ برای اینکه این #سگ_شکاری را وقتی شما تربیت کردید و قدری آموختید، وقتی به همراهتان بردید شکار، این حیوان در سنگلاخ‌های کوهستانی با اینکه خودش گرسنه است این کَبک دری را که صاحبش شکار کرده به دندان می‌کِشد و می‌آورد بدون اینکه از آن استفاده کند و صاحبش نیز وقتی از آن کبک استفاده کرد، آخرهای استخوانش را به او می‌دهد این واقعاً تربیت ‌شده است.

♦️ حال اگر انسانی آیات الهی در او اثر نکند و نه از #رومیزی بگذرد نه از #زیرمیزی، قرآن حق دارد بگوید ﴿کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾


#درس_اخلاق

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[پنجشنبه 1396-09-09] [ 03:38:00 ب.ظ ]