⭕️ اقسام یأس
? «#یأس» که در مقابل طمع و امید قرار دارد، در فارسی به ناامیدی ترجمه می‏شود. امید، بر دو قسم است در نتیجه ناامیدی نیز دو قسم خواهد بود. دو قسم امید عبارت است از:
?1 ـ #طمع بهره‏برداری و بهره‏مندی از چیزی یا کسی.
چنان‏که #قوم_صالح به او گفتند:
?قبل از آن که ادعای پیغمبری کنی #امید داشتیم که عنصری مفید برای جامعه ما باشی؛ زیرا آثار نبوغ در تو پیدا بودقالوا یا صالح قد کنت فینا مرجوّاً قبل هذا)[1].
?در مقابلِ این امید، یأس و ناامیدی از بهره‏برداری و بهره‏مندی قرار دارد.

?2 ـ #طمع نفوذ در چیزی برای از بین بردن آن.
? در مقابل این امید، #ناامیدی از نفوذ قرار دارد. علی(علیه‌السلام) می‏فرماید:

?هنگام نزول وحی در #غار_حرا صدای ناله #شیطان را شنیدم از پیامبر خداصلی الله علیه و آله و سلم پرسیدم این صدا از کیست و برای چیست؟ فرمود:

?این، صدای ناله شیطان است که از معبود شدن خود ناامید شده است: «هذا الشیطان قد أیس من عبادته».[2]

?روشن است که #کافران، امیدی به بهره‏برداری، بهره‏مندی و استفاده از اسلام نداشتند تا در حادثه‏ای معین، یعنی زمان نزول این بخش از آیه، ناامید شده باشند، بلکه آنان نیز همانند #شیطان، #امید و #طمع نفوذ در دین داشتند تا بتوانند آن را از بین ببرند؛

?انگیزه اصلی آنها از این اقدامات نگه‏داشتن قدرت و شوکت خود در پناه حفظ آیین و مرام خویش بود ولی امیدشان به #یأس مبدّل گشته، فهمیدند که راه نفوذ به روی آنها بسته شد و تلاش آنان برای نابودی #دین نتیجه‏ای نخواهد داشت.

◽️[1] ـ سوره هود، آیه 62.
◽️[2] ـ نهج البلاغه، خطبه 192 «قاصعه»، بند 121. هر چند که در عبارت آن حضرت «أیس» به کار رفته است، نه «یئس»، لیکن فیّومی از برخی نقل کرده که گفته‏اند: «أیس» مقلوب «یئس» است؛ و بعضهم یقول: هو مقلوب من یئس (مصباح المنیر، «أیس»).

#ظهور_ولایت_در_صحنه_غدیر

?ظهور ولایت در صحنه ی غدیر صفحه ی 27
? حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-06-13] [ 11:18:00 ب.ظ ]