کمک گرفتن از نماز
قرآن می فرماید"استعینوا بالصبر و الصلاة” بقره/٤٥

از صبر و نماز کمک بگیرید.

?منظور قرآن این است که نماز به خودی خود، اصل نیست بلکه وسیله ای است برای نیل به هدفی بزرگتر که همانا اخلاق و کمالات انسانی است.
یعنی آنکه ما را آفریده خوب می داند که مسیر رشد و تربیت و اخلاق و کمالات، مسیر سخت و دشوار و صعب العبوری است. طی این مسیر به راحتی ممکن نیست و تا انسان در این راهِ پر پیچ و خم و سربالا و پرخطر، کمک کار و همراهان راه بلد و لوازم کافی نداشته باشد نه تنها به مقصد نخواهد رسید،که با اولین خطر به دره هلاکت سقوط نیز خواهد کرد.

? خواجه شیراز هم از سختی راه و خطرناک بودن مسیر ناله می کرد و می گفت:

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

طریق عشق طریقی عجب خطرناک است
نعوذ بالله اگر ره به مقصدی نبری

✅ حال، خدای مهربان و دستگیر، برای آنکه ما را در این مسیر دشوار و راه پر آشوب و شر، تنها نگذارد،کمک ها و کمک کارهایی فرستاده است تا با هدایت و کمک آنها بتوانیم ره به جایی برده و به مقصدی نائل آییم.

❇️و نماز یکی از آن کمک ها است. یعنی فلسفه نماز خواندن این است که از نماز به عنوان یک وسیله کمکی استفاده کنیم، نه اینکه نماز به خودی خود موضوع و هدف باشد بلکه باید نماز خواند تا آنجا که حرص و هوس بخواهد ره زنی کرده و ما را به راه کج و انحراف بکشاند نماز دستگیرمان شده و نگذارد.
یعنی نماز بخوانید تا دروغ نگویید. نماز بخوانید تا کمکتان کند برای جلوگیری از فساد و فحشا.

“ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر” یعنی همین.
نماز بخوانید تا در بروز حرص و حسد و کینه و کدورت و تکبر و کبریایی و….. جلوگیرتان باشد. نه اینکه نماز بخوانید تا تکلیفی را انجام داده باشید و هر که بیشتر بخواند به خدا نزدیکتر می شود، هرگز چنین نیست.
مثل این می ماند که کسی طناب و حلقه و سیخ و میخ و چوب دستی و لباس گرم و کفش کوه در کوله پشتی داشته باشد اما اصلا کوه پیمایی نمی رود یا اگر رفت اصلا به این وسایل دست نمی زند، اینجاست که با اولین لغزشگاه و خطر ، سقوطش حتمی خواهد بود.

? ?پس انسان عاقل و دانا باید همیشه با نماز همراه شود و نماز را همیشه به همراه داشته باشد، به هدف استعانت جستن و کمک گرفتن از آن،
? و آنکه خطرهای راه را بهتر می داند و از کمینگاه های نفس و شیطان بیشتر باخبر است قدر نماز را بهتر دانسته و به پناهگاه نماز بیشتر پناه می برد اما خامان ره نرفته و بی خبران و جاهلان ، البته قدر این اکسیر را نخواهند دانست.
☀️و اگر چنین نباشد، لازم است مردمی که بیشتر نماز می خوانند تا نماز را صرفا بخاطر انجام یک تکلیف و پز بهتر بودن انجام داده باشند، باید ملت بهتر و پاک تر و سالمتری باشند، در حالیکه می بینیم چنین نیست.

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-11-04] [ 03:45:00 ب.ظ ]