⭕️ «اتحاد» از مهم ترین علل پیروزی حق بر باطل
✅ قیام، وقتی #حق است که زیربنایش اعتقاد عمیق به معارف الهی باشد، نه اقتصاد یا دیگر شئون مادی، چون در این صورت، هدفْ #هوای_نفس و رفاه #مادی خواهد بود؛ نه برقراری قسط و عدل و قانون الهی: (وکَلِمَةُ اللهِ هِی العُلیا).[1]
✅قیام و انقلاب برای حکومت حق،
♦️با هیچ باطلی سازش نمیکند
♦️ و در برابر آن تسلیم نمیشود
♦️ وبه هیچ باطلی هم مجال نمیدهد،
♦️ زیرا حکومت حق، گذشته از اینکه ریشه باطلهای کهن را میکَند، مانع جوانه زدن باطلهای نو و تازه نیز خواهد شد: (قُل جاءَ الحَقُّ وما یُبدِی البطِلُ وما یُعید).[2]
✅ از آنجا که پیروزی از آن #حق است و #باطل، محکوم به زوال، هیچ جامعهای پیروز نخواهد شد، #مگر در شناخت حق، محقق باشد و در عمل به آن، متحقق؛ یعنی هم از لحاظ مبانی اعتقادی دارای ایمان کامل باشد و هم از جهت احکام اسلامی برنامه صحیح و درست عملی داشته باشد؛
✅ و اگر ملّتی از جهت اعتقاد به معارف اسلامی #ضعیف باشد و یا از لحاظ انجام دستورات دینی ناتوان، #هرگز پیروز نخواهد شد، چنانکه اگر جامعهای به خرافات باطل معتقد و یا به تبهکاری های اخلاقی و اجتماعی آلوده بود، هرگز به ظفر دست نخواهد یافت.
✅ قرآن کریم همان گونه که حق را پیروز و باطل را رفتنی میداند، نحوه پیروزی حق و نابودی باطل را نیز تبیین میکند؛ یعنی در حالی که میفرماید: (وقُل جاءَ الحَقُّ وزَهَقَ البطِلُ اِنَّ البطِلَ کانَ زَهوقا)[3]، جریان #نابودی باطل را نیز بیان و رمز #پیروزی حق را آشکار میکند: (بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَی البطِلِ فَیَدمَغُهُ فَاِذا هُوَ زاهِق)[4]؛ یعنی حق را بر باطل چیره میکنیم؛ سپس حق، باطل را مغزکوب میکند و باطلِ سرکوب شده نابود میشود و محکوم به زوال.
✅ بر این اساس، اگر جامعه قیام کرده حق را بر باطل چیره نکند وبا قدرت حق، باطل را برای همیشه سرکوب ننماید، باطل همچنان به زندگی کاذب خود ادامه میدهد، بنابراین #غرور به پیروزی، بیتفاوتی یا #غفلت از توطئه بیگانگان بیرونی و مزدوران داخلی و… #مانع تداوم انقلاب است.
♦️ «اتحاد» از مهم ترین علل پیروزی است و منظور از #اتحاد، تنها گردهمایی و حضور در یک صحنه و مانند آن نیست، بلکه گذشته از اجتماعات ظاهری، باید #دلها به هم مرتبط و #جانها با یکدیگر منسجم باشند، زیرا اصل جامعه همان جان اوست: «أصْلُ الاِنْسانِ لُبّه».
✅ اتحاد دلها و هماهنگی جانها در گرو مسائل اقتصادی و دیگر شئون مادی نیست، چون دل که امری غیرِ مادی است، مرهون مادیات نیست و با ابزارهای مادی جذب نمیشود.
?[1] ـ سوره توبه، آیه 40.
?[2] ـ سوره سبأ، آیه 49.
?[3] ـ سوره اسراء، آیه 81؛
?[4] ـ سوره انبیاء، آیه 18.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بنیان_مرصوص_امام_خمینی
?حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی
?بنیان مرصوص امام خمینی صفحه 39
[دوشنبه 1396-09-06] [ 08:37:00 ب.ظ ]