آیا می دانستید که فلاسفه اسلامی بحث های بسیاری درباره میزان اعتبار شنیده ها کرده اند؟

به طور کلی شنیده ها فقط در اصوات خلاصه نمی شوند، بلکه آنچه ما در کتاب یا به عنوان «نوشته ها» می خوانیم نیز می تواند در این دسته بندی جای داشته باشد. شاید وجود چند مرحله لازم باشد که بیان شود:

مرحله اول: #درست_شنیدن است

برای درست شنیدن باید «لغات را درست فهمید» پس قدم اول دانستن معانی کلمات و لغات است. (بماند که برای فهمیدن معانی درست لغات هم باید به کتاب های #لغت معتبر مراجعه کرد که آنجا نیز این سوال پیش می آید که این کتاب از کجا معتبرند!)

علاوه بر دانستن معانی لغات و سلامت حواس، قدم بعدی برای درست شنیدن، #توجه کردن است.

مثلا امروز را تصور کنید، وقتی در #خیابان یا هر مکان عمومی در حال راه رفتن و گذر بودید، خیلی صداها و نوشته ها بود! به کدامشان توجه کردید؟ چرا توجه کردید؟

مرحله دوم: محتوای آن چه شنیده اید

خوب تا اینجا فقط درست شنیدیم، حال سوال این است که چه شنیدیم؟ تا چه حد مطمئن هستید آنچه شنیده اید با قصد گوینده آن مطابقت دارد؟ شاید بگویید بسته به #موضوع متفاوت است. بله این هم درست است. چون محتوای آنچه می شنوید یکی از بهترین اهرم های توجه برای شماست. پس #محتوا نقش اساسی برای شنیدن دارد.

مرحله سوم: اعتبارسنجی آن محتوای شنیده شده

در دو مرحله قبل ممکن هست که مقداری در خود مراحل و تقدم و تاخر آنها اختلاف باشد، اما در پر بحث بودن و اختلاف آمیز بودن این مرحله آخر، هیچ شکی نیست.

1539329079k_pic_0bb39cd8-67e6-425c-a728-58c07f47a78b.jpg

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[جمعه 1397-07-20] [ 02:27:00 ب.ظ ]