? اهمیت زیارت اربعین ?

? اهمیت #زیارت_اربعین تنها به این نیست که از نشانه‌های ایمان محسوب می‌شود، بلکه طبق یک روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است.

♦️همان گونه که #نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثهٴ کربلا نیز ستون #ولایت است.

?امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: «نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است:
? اقامهٴ نمازِ پنجاه و یک رکعت،
?زیارت اربعین حسینی،
? انگشتر در دست راست کردن،
? سجده بر خاک
?و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم».

? مراد از نماز پنجاه و یک رکعت، همان هفده رکعت نماز واجب روزانه به اضافهٴ نمازهای نافله است که جبران کنندهٴ نقص و ضعف نمازهای واجب است؛ به ویژه اقامهٴ #نماز_شب در سحر که بسیار مفید است. نماز پنجاه و یک رکعت به شکل مذکور از مختصات شیعیان و ارمغان معراج رسول خدا (ص) است. شاید سرّ ستودن نماز به وصف معراج مؤمن این باشد که دستورش از معراج آمده است و نیز انسان را به #معراج می‌برد.

? موارد دیگری نیز که در روایت یاد شده، همگی از مختصات شیعیان است؛ زیرا فقط #شیعه است که سجدهٴ بر #خاک دارد و نیز غیر شیعه است که یا «بسم الله الرحمن الرحیم» را نمی‌گویند یا آهسته تلفظ می‌کنند. همچنین شیعه است که انگشتر به دست راست کردن و نیز زیارت اربعین حسینی را مستحب می‌داند.

?مراد از #زیارت_اربعین، زیارت چهل مؤمن نیست؛ زیرا این مسأله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در کلمهٴ «الاربعین»، نشان می‌دهد که مقصود امام عسکری(علیه السلام) اربعین معروف و معهود نزد مردم است.

♦️اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه‌های #ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف #نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است.

? برپایهٴ این روایت، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثهٴ کربلا نیز ستون ولایت است.

? به دیگر سخن، براساس فرمودهٴ رسول خدا(صل الله علیه واله وسلم): عصارهٴ رسالت نبوی(صل الله علیه واله وسلم) #قرآن و #عترت است؛ «إنی تارک فیکم الثقلین… کتاب الله و… عترتی أهل بیتی».

? عصارهٴ کتاب الهی که #دین خداست، ستونی دارد که #نماز است و عصاره عترت نیز ستونش #زیارت_اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری(علیه السلام) در کنار هم ذکر شده است؛ امّا مهمّ آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می‌کنند.

………………………………….

? السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ?
?شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص 227.

#محرم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شکوفایی_عقل_در_پرتو_نهضت_حسینی

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-08-07] [ 10:29:00 ب.ظ ]