?باید همواره مراقب هوای نفس باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم

#غفلت

?نامه های نهج البلاغه مانند خطبه ها به دو صورت در نهج البلاغه آمده است؛ یک دسته از نامه ها بدون #تلخیص آمده اند و یک دسته از نامه ها با #تلخیص ذکر شده اند که نامه 75 نامه کوتاهی است که سه یا چهار خط آن در نهج البلاغه آمده است. #حضرت_امیر علیه السلام در این نامه که به #معاویه نوشته او را به پیروی از حکومت خود دعوت کرده است.

? دودمان اموی که قبل از فتح مکه کافر بودند بعد از فتح، مسلمان نشدند بلکه منافق شدند، معاویه که از زمان خلیفه دوم والی #شام شده بود مردم شام را از کسب معارف ائمه محروم نگه داشت، لذا حضرت در این نامه حجت را تمام کرد و فرمود من شما را نصیحت می کنم که به دامان نظام اسلامی برگردید اما معاویه در جواب حضرت، نامه های بی ادبانه نوشت و لذا حضرت مجبور به اقدامات بعدی شد.

? انسان از میزان علم ائمه متحیر می شود و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت، ائمه #علم شناخت دنیا را در اختیار داشتند. دنیا غیر از زمین و آسمان است، زمین و آسمان آیات الهی هستند و هیچ چیز درعالم نیست مگر #خیر. اما #دنیا یک امر اعتباری است نمی توان برای امر اعتباری برهان اقامه کرد یا آن را در آزمایشگاه با تجربه ثابت نمود، اینکه دنیا چیست و چگونه فریب می دهد؟! این علم را ائمه در اختیار داشتند.

?ائمه فرمودند نگذارید که دنیا شما را #فریب بدهد، اکثریت مردم #بنده دنیا هستند و چون دنیا یک امر اعتباری است در حقیقت بنده « #هیچ» هستند، این آلودگی به دنیا از هر بیماری خطرناک تر است، این یک بیماری آبروبر است و حیثیت برای انسان نمی گذارد.

? باید بدانیم که #بدتر از #معاویه و #یزید در درون همه ما هست و آن #هوای_نفس ما است لذا باید همواره مراقب هوای نفس خود که به تعبیر ائمه، اعداء عدوء ما است باشیم و لحظه ای از آن #غفلت نکنیم.

#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی

?21 دیماه 96

?

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-11-01] [ 11:22:00 ق.ظ ]