#مراجع

❓چرایی عدم حضور قلب در نماز و راه جبران آن


▫️#آیت_الله_جوادی_آملی:
♦️ اگرما هر چه بخواهیم چشممان آزاد باشد ببینیم و گوشمان آزاد باشد که بشنویم، هر حرفی را هم بخوانیم و بشنویم و اینها را در انبار ضایعات جمع بکنیم، موقع نماز مزاحم ما هستند.
♦️ وقتی از مرحوم استاد الهی قمشه‌ای (رضوان الله علیه) سؤال کردند ما چه کنیم در نماز دارای #حضور_قلب باشیم فرمود: بیرون نماز را مواظب باشید چرا که اگر کسی در بیرون نماز مواظب چشم و گوشش بود در حال نماز راحت است و اگر در بیرون نماز مواظب چشم و گوشش نبود و هر چه را خواست ببیند، دید و هر چه را خواست بشنود، شنید، همه این گزنده‌ها تعبیه می‌شوند؛ لذا وقتی انسان شروع به نماز کرد تکبیرة الاحرام گفت دست و بالش بسته شده و همه این گزنده‌ها حمله می‌کنند تا آنجا که یک وقت انسان متوجه می‌شود که سرگرم گفتن «السلام علیکم» هست ولی نمی‌داند چه گفت‌و‌گو کرد و در این سجود چه گفت، بنابراین عمده در #بیرون_نماز است و اگر کسی بیرون نماز را مواظب بود در نماز راحت‌تر است.
♦️ شما این سجده شکر را فراموش نکنید هر نعمتی که به شما رسیده است سجده شکر کنید.
♦️ از امام(علیه السلام) سؤال کردند: ما در نماز حضور قلب نداریم چه کنیم؟ حضرت فرمود: #نافله‌ ها، جبران آن قصور نماز را می‌کند. عرض کرد اگر ما در نافله‌ها هم حضور قلب نداشتیم چه بکنیم؟ فرمود: #سجده‌_های_شکر بعد از نماز جبران می‌کند، لذا بعد از نماز برنخیزید بلکه از خدا مسئلت کنید و به خاک بیفتید تا در برابر دیگران مجبور به خضوع نشوید.

منبع: #تفسیر_تسنیم

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-09-27] [ 10:03:00 ب.ظ ]