نرمش و دوستی با غضب شدگان، ممنوع
? یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ قَدْ یئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ کما یئِسَ الْکفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ ??

ای کسانی که ایمان آورده اید! گروهی را که خداوند بر آنان غضب کرده به سرپرستی(یا دوستی و یاری) نگیرید، آنان از آخرت مأیوسند همان گونه که کفّار از(بازگشت) اهل قبور مأیوسند.

? نکته ها ?

? «تولی» گاهی به معنای دوستی و گاهی به معنای قبول ولایت و سرپرستی است و هر دو معنی در این آیه نهی شده است. مراد از غضب شدگان در این آیه، یهود هستند و مراد از کفّار، مشرکان مکه، یهودیان از ثواب آخرت مأیوسند و مشرکانِ منکر قیامت، از مردگان خود. اولین آیه این سوره در بارۀ برائت از دشمنان خدا و مسلمانان بود و آخرین آیه نیز در همین باره است

? غضب شدگان در قرآن :
در قرآن افراد و گروه هایی مورد غضب الهی قرار گرفته اند، از جمله: درباره یهود می فرماید: «وَ باؤُ بِغَضَبٍ»* آنان به قهر و غضب الهی گرفتار شدند. درباره قاتلان و منافقان می فرماید: «غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»* خداوند بر آنان غضب کرد. درباره عالمان بی عمل می فرماید: «کبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ»* نزد خداوند غضب بزرگی برای کسانی است که به گفته ها و وعده های خود عمل نمی کنند.

?پیامها ?

1- دوست خدا، با کسانی که مورد غضب او هستند، رابطه دوستی ندارد.
2- گرچه اهل کتاب به قیامت اعتقاد دارند، امّا چون به ثواب آخرت امیدی ندارند، مغضوب خدا هستند، وضعیت آنها در قیامت، با کافرانِ منکر معاد تفاوتی ندارد.

?منبع: تفسیر المیزان-تفسیر نور، ج 9، ص595- تفسیر نمونه، ج‏24، ص 51

☀️سوره ممتحنه، آیه 13☀️

#غضب_شدگان #نرمش #دوستی #ممنوع

1513683970k_pic_f0c8289d-1f8b-4945-b510-f004469bbe06.jpg

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-09-28] [ 08:47:00 ب.ظ ]