? همراهی با علی(علیه‌السلام) سبب حقانیت شخص می‏شود، چنان‏که پیامبر اکرم‏(صلی الله علیه و آله و سلم) به #عمّار_یاسر که ملتزم علی(علیه‌السلام) بود، فرمود: تو را گروه ستمگر خواهند کشت و تو با حق هستی و حق نیز با تو است. ای عمار! هنگامی که دیدی #حضرت_علی (علیه‌السلام) راهی را می‏پیماید و دیگران در جهت مخالف او حرکت می‏کنند، تو با #علی(علیه‌السلام) باش، زیرا او تو را در #ضلالت قرار نمی‏دهد و از #هدایت خارج نمی‏کند.[1]

? از ذیل این روایت روشن می‏شود که حقانیت عمارِ به دلیل همراهی او با حضرت علی (علیه‌السلام) است، نه این‏که عمار در قبال امیر المؤمنین (علیه ‌السلام) معیار مستقلی در حق باشد. در مظلومیت مظهر حق مولی علی (علیه ‌السلام) همین بس که در #جنگ_صفّین حقانیت حضرتش را خواستند با کشته شدن عمار به دست سپاهیان #معاویه ثابت کنند.

♦️وقتی عمار یاسر در میدان جنگ صفّین #کشته شد، غوغای عجیبی در سپاه شامیان افتاد و آن‏ها که با تبلیغات سوء #معاویه و #عمروعاص در حقانیت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) شک کرده بودند، به اشتباه خود پی بردند و عده‏ای دست از جنگ کشیدند. به همین دلیل، عمروعاص در ابتدا وجود عمار را در سپاه حضرت علی(علیه‌السلام) #منکر شد و سپس کشته شدن او را رد کرد و در پی اثبات شهادت آن بزرگوار در صحنه جنگ، به توجیه و تأویل باطل روی آورد و گفت: عمار را علی(علیه‌السلام) و یارانش کشتند که او را به همراه خود به صحنه کارزار آوردند.

?آری، آن‏گاه که حقانیت «مظهر حق» مورد تردید قرار گیرد، حقانیت شاگردان مکتب آن حضرت آسان‏تر مخدوش یا دست خوش تأویل و تفسیر ناحق می‏شود.

#شمیم_ولایت

?حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی
?شمیم ولایت - صفحه 435

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-08-07] [ 10:41:00 ب.ظ ]