⚖️
? اصلِ جامع و کلی اسلام این است که چه در محدوده #ملی و #محلّی یعنی داخله حوزه اسلامی، چه در محدوده منطقه‌ای یعنی داخله حوزه توحید با اهل کتاب و موحدان، چه در حوزه بین‌المللی با جامعه بشری چه ملحد چه #وثنی و چه غیر وثنی، جامعه را «#میزان و #عدل» اداره می‌کند.

?خداوند در هر سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی فرمود: ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ این از جوامع‌الکلم است، فرمود #حقّ هیچ کسی را #کم نگذارید!

?حالا شما چه کار دارید آن طرف کمونیست است یا غیر کمونیست! جنسی که به دیگری فروختی باید #سالم بفروشی! #پول مردم، هر کسی که باشد، را باید بدهی، اگر چیزی از کسی خریدی، هر دین و آئینی داشته باشد، باید مبلغ آن را کامل به او بپردازی، این دین می‌شود دین جهانی!

هیچ کلمه‌ای جامع‌تر از کلمه «#شیء» نیست، به صورت جمع هم بیان شد، لذا از «اشیاء» بالاتر نداریم، مفهوم آن این است که ما نباید هیچ چیز مردم را کم بگذاریم!

? حتی در #حوزه یا #دانشگاه اگر یک استادی بی‌مطالعه رفت و تدریس کرد، این آیه ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ می‌گوید این کار #حرام است و وقت مردم را دارد #تلف می‌کند و فرقی نمی کند این مردم #کافر باشند یا #مسلمان؛ اتلاف وقت یا هر حقی از هر کسی طبق این آیه #حرام است.

#تفسیر
#سوره_الرحمن

?بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه تفسیر سوره الرحمن

? 2 آبان ماه ٩٦

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-08-07] [ 10:24:00 ب.ظ ]