.
? حضرت علی علیه السلام در نامه شصت نهج البلاغه به استثنای یک سطر در نهج‌آلبلاغه آمده است، آن یک سطری که در نهج البلاغه نیامده و ای کاش مرحوم #سید_رضی ذکر می‌کرد این است،

♦️فرمود به اینکه #مظلوم هیچ کسی را ندارد، در #ناله و در #دعا ،موحّد است، دعای #هیچ موحّدی #بی‌اجابت نیست. هیچ کس نگفت خدا ،که دستش خالی برگردد، ذات اقدس الهی از مظلوم حمایت می‌کند.

? این بیان از لطایف ادعیه ائمه(علیهم السلام) است، «« دعای #خالصانه هیچ ممکن نیست #اجابت نشود»»؛ حالا یا عین آن مطلب اجابت می‌شود اگر حکمت است، اگر مصلحت نیست مشابه آن به این شخص داده می‌شود.

? اینکه وجود مبارک #امام_سجاد هم می فرماید ما دستی را که به #دعا بلند می شود، سپس به #صورت می‌مالیم برای این است که این دست از جای بلندی آمده و #هرگز خالی برنگشت.

♦️یک بیان نورانی دیگر حضرت امیر دارد که یک کسی سنگ زد این سنگ را همان‌جا که آمد برگردان. فرمود یک #ملت باید #آزاده باشد، «سیلی‌خور و سنگ‌خور دیگری نباشد»، اما هر جا سنگ آمد فوراً همان‌جا برگردانید، مگر نمی‌خواهید مستقل باشید؟!

? حضرت می فرماید: امضا کردن #ستم, زیر بار #ظلم رفتن، در مرام ما نیست. حضرت فرمود شما در برابر ظلم ساکت نباشید نه اهل ادهان باشید نه اهل ایهان;

♦️ ادهان یعنی روغن‌مالی, این همه #قاچاق که وارد می‌شود برای اینکه اینها روغن‌مالی می‌کنند. فرمود اهل #فاکتورسازی و روغن‌مالی نباشید در کارتان جدّی باشید و #مسامحه نکنید.

♦️کشور را با نیروهای نظامی #نمی‌شود اداره کرد بلکه با #عقل و #عدل می‌شود اداره کرد. یاد خدا، نام خدا،در هر قیام و قعودی آن کشور را اداره می‌کند.

?در #قرآن خداوند فرمود در نام من و یاد من, سُستی به خود راه ندهید. در این نامه هم حضرت فرمود ❗️اگر کسی #مظلوم واقع شد این یک آه می‌کشد بین آهِ او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست،لذا این دعا اثر دارد.❗️

♦️ظلم گر چه همه جا #حرام است و جزء #گناهان_کبیره است، اما آن ظلمی که به مظلومی می شود که هیچ پناهی جز خدا ندارد، از آن باید بترسید چون او که آه می‌کشد، جز خدا کسی را نمی‌خواهد.

#درس_اخلاق

?بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-08-10] [ 03:42:00 ب.ظ ]