⭕️کسی که بیت المال را ارث پدری می داند، به درد هیچ کاری نمی خورد
?نامه هفتاد و یکم #نهج_البلاغه را حضرت امیر برای والی شهر استخر فارس نوشت.
?فرمود پدرت آدم خوبی بود من خیال کردم تو هم مثل پدرت آدم خوبی هستی به تو سِمت دادم و فکر کردم راه پدرت را ادامه می دهی. البته باید توجه داشت ائمه(ع) #علم_غیب فراوانی دارند که ذات اقدس الهی این علم غیب را به آنها عطا کرد اما علم غیب، سند فقهی نیست؛

?یعنی اگر امام(ع) به یک مطلبی علم داشتند اگر دستور خاصی بیاید به آن عمل می کنند وگرنه موظف نیستند به علم غیب عمل کنند و اسرار مردم را بازگو کنند. لذا فرمود چون پدرت آدم خوبی بود من تو را والی استخر فارس کردم ولی نه برای #آخرت خود کاری کردی نه آبرویی برای #دنیا گذاشتی، آخرت خود را ویران می کنی و دنیایت را آباد می کنی؟


?ما با عمل و رفتار و گفتارمان باید جامه #تقوا ببافیم و بدوزیم و بر تن کنیم، با سخنرانی و موعظه کسی هدایت نمی شود. یک درصد یا دو درصد با #نصیحت هدایت می شوند ولی عمده عمل کردن است. حضرت فرمود من با قول و فعل و عمل خود به تو نصیحت کردم.

?خیلی از روزها در پُست خود نیستی و برای شکار و تفریح می روی تو وقتی به #بیت_المال می رسی خیال می کنی #ارث پدرت است تو برای این سِمت لیاقت نداری! حضرت نفرمود تو یا عرب! فرمود هر کارگزار و مسئولی که بیت المال را در اثر #اختلاس و #نجومی و #زیرمیزی و #رومیزی، ارث پدر خود بداند برای من بی ارزش است.

?کسی که بیت المال و اموال عمومی را #ارث_پدر خود می داند، به درد #هیچ کاری از کارهای نظام اسلامی، چه کار #نظامی، #فرهنگی، #سیاسی، #مالی، و امثال ذلک، نمی خورد.

?حضرت به والی خود گفت سریع نزد من بیا و او را از این سِمت عزل کرد. ما افتخارمان این است که #شیعه این علی هستیم و حضرت هم این نظام و این مردم و این ملت و فداکاران را بیش از همه دوست دارد و حفظ می کند و دعا می کند دعای آنها حیاً و میتاً #مستجاب است؛ چرا ما مشمول دعای اینها نشویم.


#بیت_المال
#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی

? 23 آذر 96

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-09-26] [ 06:36:00 ب.ظ ]