حالاتی که پیامبر اکرم(صل الله علیه واله وسلم) بر بالین مومنان حاضر می شود
? آیت الله العظمى نورى همدانى
به فرموده پیامبر اکرم(صل الله علیه واله وسلم)، ایشان در هنگام مرگ مومنان و کسانی که در راه خیر و نیکی گام بردارند بر بالین شان حاضر می شود.

مسأله مرگ بسیار مهم است و به معنای فنا و نیستی نبوده بلکه معنای انتقال از این عالم به عالم دیگر را می دهد.

در قرآن کریم در سه آیه این مطلب آمده است که کل نفس ذائقة الموت و اینکه هر انسانی بالاخره مرگ را می چشد؛ در نهج البلاغه نیز حضرت علی(علیه السلام) می فرماید اگر کسی می توانست با مرگ مبارزه کند و آن را دفع کند و به آن تن ندهد، سلیمان بن داوود این کار را انجام می داد.

حضرت سلیمان(علیه السلام) بر انس و جن مسلط بود ، با این حال زمانی که نصیب خود را به طور کامل از دنیا دریافت کرد، مرگ او را در بر گرفت و دیگران به جای او نشستند.

به فرموده حضرت علی(علیه السلام) انسان باید از حالات گذشتگان عبرت بگیرد و سرنوشت آنها را بخواند و بداند که امروز خبری از شاهان و شاهزادگان، فرعون ها و سایر فرمانروایان نیست.


انسان باید از کسانی که در گذشته زندگی کرده اند چه نیکان و چه بدان عبرت بگیرد و بداند که سرانجام کار خیر، ماندگاری و جاودانگی همیشگی است.
زمانی که انسان نیکوکار باشد مرگ مسأله بدی برایش نخواهد بود؛ خوبان مرگ را امری مبارک می دانند ولی کسانی که راه انحراف و خلاف در پیش گرفته باشند مرگ شدت عذاب خواهد بود.

مرگ دارای حالاتی است که برای بدان و گنهکاران بسیار سخت خواهد بود،اگر انسان به دنیا دل بسته باشد دل کندن از آن هم برایش سخت خواهد بود؛ به فرموده امام صادق(علیه السلام) کسانی که می خواهند سکرات مرگ برایشان آسان شود باید با خویشاوندان خود ارتباط خوبی داشته باشد و دید و بازدید از اقوام یعنی صله رحم را حتما مورد توجه قرار دهد دیگر اینکه هرچه انسان با پدر و مادرش خوشرفتارتر و در مقابل آنها متواضع تر باشد مرگ آسان تری هم خواهد داشت.
وقتی مومنان به حالت احتضار می افتند پیامبر اکرم(صل الله علیه واله وسلم) و اهل بیت(علیهم السلام) بر بالین آنها حاضر می شوند؛ پیامبر اسلام(صل الله علیه واله وسلم) می فرمایند هر کس در راه هدایت گام بردارد و آنچه وظیفه الهی اش است انجام دهد و در هنگام مرگ به بالینش می آیم، وقتی از پل صراط می گذرد نزدش حاضر می شوم.

موضوعات: براي خدا  لینک ثابت



[جمعه 1396-08-26] [ 12:31:00 ب.ظ ]